dinsdag 15 februari 2011

Op een koude winteravond

Het was gisteren al veel te laat en Nanny en ik hadden, om eerlijk te zijn, weinig zin om de hond uit te laten. Laat jij de hond nog even uit? Wil jij dat doen, please??? (Nanny weet dan precies hoe ze me moet aankijken). Hier kan ik niet tegenop! Met tegenzin ga ik samen met de hond de koude in.

Het enthousiasme van de hond brengt al snel een glimlach op mijn gezicht. Mijn laarzen zakken krakend een flink eind de sneeuw in bij elke stap die ik neem. Ik kijk omhoog en zie dat het de volle maan is die ervoor zorgt dat er een prachtige weerkaatsing is van het maanlicht op het witte tapijt om me heen. Een dun laagje mist kronkelt zich een weg door de besneeuwde boomtoppen.

Normaal mag je na zonsondergang niet de bossen in, maar door de schoonheid om me heen loop ik deze nacht veel verder dan oorspronkelijk mijn bedoeling was. Het prachtige decor van sneeuwwit en doorhangende takken doet me even stilstaan om extra te genieten. De witte isolerende laag lijkt ook al het geluid op te slorpen en het is even alsof ik ergens heel anders ben. Wat een stilte! Wat een schoonheid!

Ondertussen rent de hond heen en weer en boort zichzelf af en toe als een torpedo een laag sneeuw in. In zijn gekkigheid stoot hij tegen takken, die door het gewicht van de sneeuw doorhangen tot op de grond. Fynn wordt bedolven onder een mini lawine, schudt de sneeuw van zich af en komt volle snelheid naar me toe rennen om te kijken waarom ik zo sta te lachen. Ik buk me en klap in mijn handen, wat voor hem het startsein geeft om een tandje enthousiasme toe te voegen. Waar haalt hij de energie toch vandaan!?

Als ik thuis kom en mijn jas aan de kapstok hang, vraagt Nanny mij plagerig of het een leuke wandeling is geweest. Ik vertel haar over hoe we genoten hebben en hoe prachtig het buiten is op dat moment.

'Als ik dat zo hoor, heb ik spijt dat ik niet mee ben geweest!' ,zegt Nanny.

Dat was nog eens romantisch geweest, plaag ik terug.

Het was een bijzondere wandeling, die zeker weten heeft bijgedragen aan een heerlijke nachtrust. De basis voor mooie dromen was in ieder geval al gelegd.

Hoezo zijn er over het algemeen meer depressies in de winter? Gewoon een hond in huis halen en lekker genieten! Ja, ja het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat het helpt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten