maandag 14 februari 2011

Heerlijk weertje

Heb jij ook zo genoten van het zonnige weertje dat de laatste dagen af en toe opkwam? Heerlijk!
Wat mij betreft mag het zo wel blijven. Iets warmer natuurlijk. Maar ik bedoel, weer waardoor je buiten fatsoenlijk aan de slag kan. Omheining nakijken en opknappen, vooral het hout is toch telkens weer een extra klus. Rotte delen vervangen en de rest een beschermlaagje geven. Hiervoor ga ik toch nog een alternatief bedenken ;-)

We hebben ook nog een paar bomen moeten omzagen, die door de sneeuw en wind hun beste tijd hadden gehad. Een stuk berkenboom is trouwens een ideale bezigheid voor paarden die op stal staan. Vooral paarden die aan de stal knagen, krijgen zo een alternatief. Ze ontdoen zo'n stronkje graag van het schors. Onze paarden staan buiten, maar ook zij waarderen het als ze af en toe een stronkje berkenboom krijgen. Misschien dat je er raar van opkijkt, maar je zal merken dat je er jouw paard ook een plezier mee kan doen. We zagen eerder dat de Konikpaarden in de natuurgebieden, zelfs als er voldoende gras is, aan bomen knagen. Dus het is volgens mij geen ondeugd die je op deze manier aanwakkert.

Die Konikpaarden maakten trouwens ook gretig gebruik van de bomen in de omgeving door er tegen aan te schuren. Zo wordt de kriebelende wintervacht afgeschuurd. Allemaal dingen die onze paarden in de meeste gevallen niet kunnen doen. Wij hebben zelf voor onze paarden een paal waar we een paar harde schrobborstels tegen aan hebben geschroeft. Daar genieten ze van en ze gebruiken deze eerder dan de bomen in hun weide. En op deze manier breken de manen ook niet zo snel af. Nu ik het er over heb, die borstels moet ik nog vervangen, de koetsen een onderhoud geven, tuig poetsen, ... als het nog maar even lekker weer blijft!


Groetjes
Rudi en Nanny

Geen opmerkingen:

Een reactie posten